دوشنبه 30 تیر 1399 زمان خواندن : دقیقه تهران سایت

سئو-کلاه-سیاه
به ما امتیاز بدهید

سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) راهکاری در برابر قوانین موتورهای جستجو مانند گوگل است که وب سایت‌ها از آن جهت بالا آمدن رتبه و بهبود سئو سایت بهره میبرند. این روش‌ها یا بهتر است بگوییم حقه‌ها که ابدا اخلاقی نیستند، در جهت بهبود شرایط کاربری و ارائه محتوای مورد نیاز مخاطب نیست بلکه به جهت دور زدن موتورهای جستجو و ایجاد بیشترین هماهنگی با معیارهای موجود در آن ها انجام می شود. این روش‌ها عموما شامل استفاده مکرر از کلمات کلیدی، کدگذاری‌های مخفی در طراحی سایت، ریدایرکت‌ها و… می‌شوند.

سئو-کلاه-سیاه2

حضور در اولین نتایج هنگام جستجو در گوگل، در رشد تجارت یا خدمات شما بسیار موثر است و برای این راهکارهای متفاوتی به کار گرفته می‌شود. در اینجا سئو کلاه سیاه یک روش عموما مخرب است، می‌پرسید چرا !؟ زیرا به جای بهبود کیفیت محتوا به طور مداوم به حل الگوریتم های گوگل می‌پردازد و نهایت هم راه به جایی نمیبرد و مجازات خواهد شد. پس استفاده مداوم از روش های سئو کلاه سیاه به جای بالا آوردن شما در نتایج، ممکن است در طولانی مدت نتیجه عکس داده و به شما آسیب برساند.

موتورهای جستجو مانند گوگل بهترین و کارآمدترین نتایج را برای کاربر به نمایش در می‌آورند. آنها این کار را از طریق الگوریتم‌های خاصی انجام می‌دهند اما در کنار این وب سایت‌هایی که از حقه‌های مربوط به سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند را نیز شناسایی می‌کنند. اما باید بدانید که الگوریتم‌های موتور جستجو به مرور پیچیده‌تر شده‌اند پس توجه داشته باشید که از ترفندهای تکراری در سئو سیاه خودداری و به جای آن از تکنیک‌های سئو سفید (White Hat SEO) استفاده کنید. سئو کلاه سیاه هم در سئو داخلی ON-page seo و هم در سئو خارجی OFF_page seo استفاده می‌شود.

تفاوت سئو کلاه سیاه و کلاه سفید

سئو کلاه سیاه مخالف دستورالعمل‌های موجود در موتور جستجو است و تلاش می‌کند تا آنها را دستکاری کند. در حالیکه این می‌تواند بالعکس عمل کرده و در صورت شناسایی سئو کلاه سیاه توسط موتور جستجو به رتبه‌های پایین‌تر تنزل پیدا کرده و حتی حذف شود. این در حالیست که سئو سفید روشی اخلاقی حاوی مطالب با کیفیت و تجربه کاربری بهتر برای مخاطب است. در این مقاله به تمام موارد مربوط به سئو کلاه سیاه اشاره شده که می‌توان با در نظرگیری آن در تنظیم استراتژی خود، بازده مورد نظرتان را بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم برای بهبود سئو سایتتان درباره صفر تا صد سئو کلاه سفید بیشتر بخوانید.

بیشتر بخوانید :
آشنایی با الگوریتم برت

تکنیک های سئو کلاه سیاه

  • کلمات کلیدی بیهوده و مکرر

استفاده زیاد و تکراری از کلمات کلیدی بر اساس دستور العمل‌های موتور جستجو می‌تواند موجب نمایش هرچه بیشتر شما در لیست نتایج جستجو شود. اما ماجرا به این سادگی‌ها نیست! چرا که اگر تکرار کلمات کلیدی بیش از حد و غیر طبیعی باشد قطعا توسط موتور جستجو قابل شناسایی است و آنها متوجه می‌شوند که این برای کاربر و محتوایی که با او به اشتراک می‌گذارید هیچ ارزش افزوده‌ای ندارد و محتوای شما کاربر محور نیست.

بنابراین اگر شانس با شما یار باشد و از لیست نتایج حذف نشوید، در مطالب بی‌ربطی دسته‌بندی می‌شوید که چندان مد نظرتان نبوده است و ممکن است مخاطب مورد نظرتان را از دست بدهید. این مشخصا در مورد تبلیغات می‌تواند نتایج کاملا عکس داشته باشد. بدیهی است که شما باید از کلمات کلیدی در مطالب خود استفاده کنید اما نباید این تعداد از میزانی مشخص تجاوز کند. برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی می‌توانید موارد مختلف را جستجو کرده تا متوجه شوید که افراد بیشتر به دنبال چه چیزی هستند و آمار جستجو در موتور جستجو مانند گوگل برای کدام کلمات بیشتر است.

  • کدگذاری مخفی

احتمالا تجربه این را داشته اید که کلید واژه ای را جستجو کرده اید و هنگام ورود به سایتی که در لیست نتایج برای شما به نمایش در آمده است،نشان از مطلبی که مورد نظرتان بوده نمی یابید.پاسخ شما اینجاست،این یک حقه از حقه های سئو سیاه است.در زمان انتشار مطلب کدهای مخفی ای در آن قرار داده می شود که تنها موتور جستجو می تواند آن را بخواند یعنی صرفا برای آن نوشته می شود و هیچ امتیازی برای کاربر ایجاد نمی کند.

در این روش بخشی از مطلب مورد نظر را برای کاربر و بخش دیگر را به صورت پنهان برای موتور جستجو کدگذاری می کنند. این‌ها همان روش‌های وب سایت‌های اسپم و رده پایین هستند که به سرعت توسط موتور جستجوی قوی‌ای مانند گوگل شناسایی می‌شوند.

سئو-سیاه

در واقع هیچ قانون سخت و مستقیمی برای رد کردن تاکتیک های سئو کلاه سیاه وجود ندارد.شاید بهتر این باشد که از از خودتان بپرسید آیا محتوایی که به اشتراک گذاشته اید به درد مخاطب می خورد و کاربر می تواند اطلاعات کافی برای کاربر داشته باشد، اگر پاسختان مثبت است،یعنی کارتان را درست انجام داده اید. اگر برایتان جالب است بدانید که گوگل وب سایت شما را چگونه ارزیابی می کند، می‌توانید از Google fetch بهره بگیرید و آن را با آنچه کاربران می‌بینند مقایسه کنید. شما باید با ربات‌های موتور جستجو که در وب سایت شما crawl می‌کنند سازش کنید.

  • ریدایرکت های آب زیرکاه

ریدایرکت‌ها در واقع کاربر را از همان ابتدا وارد URL هایی می‌کنند که ارتباطی به آنچه در پی آن بوده ندارد. سئو کلاه سیاه مخاطب را به محتوایی متفاوت با آنچه می‌خواهد هدایت می‌کند تا بازدید بخش‌های دیگر را بالا ببرند. این می‌تواند در دسته کدگذاری مخفی نیز قرار بگیرد زیرا بخشی از این URL ها برای کاربر و بخش دیگر برای هدایت کننده‌های موتورجستجو به صورت مخفی تعریف می‌شوند. این ممکن است شامل هدایت یک crawler موتور جستجو به یک بخش و سایر کاربران به بخش‌های دیگر شود که ارتباطی با هم ندارند.

بیشتر بخوانید :
بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی برای سئو سایت

به طور مثال در سئو کلاه سیاه مسیر یک صفحه بسیار معتبر را به کرات به صفحات بیهوده و نا‌هماهنگ با کلمه کلیدی جستجو شده، صرفا جهت اعتبار و تقویت جایگاه لینک می‌دهند. فردی که از سئو کلاه سیاه استفاده می‌کند از ریدایرکت‌ها برای بالا رفتن در نتایج موتور جستجو استفاده می‌کند، به همین منظور ریدایرکت‌ها (تغییر مسیرها) باید برای هدف مشخصی طراحی شوند.

این ممکن است زمانی باشد که قصد تغییر دامنه وب سایت یا ادغام دو محتوا را دارید!

  • محتوا با کیفیت پایین

تولید محتوا بی کیفیت که به کار مخاطب نمی‌آید، یکی از مهم‌ترین شیوه‌ها و نتایج استفاده از سئو کلاه سیاه است. این زمانی است که محتوا از منابع دیگر به وسیله ربات‌ها یا بصورت شخصی ربوده می‌شود. بر خلاف گذشته در یک دهه گذشته گوگل در شناسایی محتوای تکراری بسیار بهتر عمل می‌کند. پس استفاده از مطالب تکراری می‌تواند به وب سایت شما ضربه بزند.

در شیوه سئو کلاه سیاه برخی سایت‌ها هنگام استفاده از کلمات کلیدی رنگ آن را همرنگ با پس زمینه انتخاب می‌کنند تا از نظر مخفی باشند. این بدان معناست که وقتی محتوای مشخصی را جستجو می‌کنید به ظاهر آن را برای شما به نمایش در می‌آورد اما وقتی بر روی آن کلیک می‌کنید حاوی هیچ محتوای قابل مشاهده‌ای نیست. اگر قسط کمک به کاربر را دارید هرگز نباید از این کلمات نامرئی استفاده کنید.

  • طعمه گذاری در سئو سیاه

در این روش از سئو کلاه سیاه، شما برای مخاطب طعمه می‌گذارید، یعنی چه!؟ این بدان معنی است که مخاطب کلمه کلیدی مورد نظرش را جستجو می‌کند و شما با ارائه محتوای مورد نظر او در گام اول، مخاطب را ترغیب می‌کنید که وارد سایت شود. سپس با انتقال سریع او به محتوایی پیرامون آن موضوعی که می‌خواهید برایش در رتبه‌های بالاتر موتور جستجو قرار بگیرید، بازدید آن محتوا را بالا می‌برید. این مصداق بارز فریب دادن کاربر و موتور جستجو است و روش خوبی برای استفاده در سئو نیست.

  • تبادل لینک

موتورهای جستجوگر مانند گوگل خرید و فروش لینک٬ها را به شدت ممنوع اعلام کرده‌اند. آنها اظهار داشته‌اند که هر لینکی قصد مصرف وب سایت‌ها برای لینک دادن به سایت خود و دستکاری رتبه در نتایج گوگل را از این طریق داشته باشد، دستورالعمل‌های وب مستر گوگل را نقض کرده است. همچنین باید بدانیم که معمولا وب سایت‌های اسپم که از رتبه پایینی در گوگل برخوردارند، نمی‌توانند کمک چندانی به افزایش بازدید شما با گذاشتن لینک سایتتان بکنند.

اگر تمایل به آگاهی از تبادل لینک قابل قبول دارید، مت کاتس، رئیس سابق تیم وب اسپاس گوگل توصیه می‌کند دستورالعمل‌های FTC را جستجو کنید. باید بدانید که گوگل خریداران و فروشندگان لینک ها را در صورت شناسایی مجازات می‌کند. اگر بدون اینکه متوجه شوید این لینک‌ها را خریداری کرده‌اید به محض متوجه شدن باید سریعا آنها را حذف کنید. اگر نمی‌توانید از وب مسترها برای حذف لینک‌ها استفاده کنید، می‌توانید از ابزار disavow link استفاده کنید. این به گوگل می‌گوید که هنگام محاسبه رتبه وب سایت شما، از پیوندهای خریداری شده خودداری کند.

  • سو استفاده از داده های ساختاریافته

داده‌های ساختاری این امکان را به شما می‌دهد تا نحوه نمایش محتوای وب سایت خود را در نتایج موتور جستجو تعیین کنید. این موجب می‌شود که محتوای شما از صفحات دیگر متمایز شود و در صفحات نتایج جستجو به شما امکانات بیشتری می‌دهد. می‌توانید داده‌های ساختاری را در صفحات ارائه دهنده پادکست، کتاب و خرید و فروش محصولات قرار دهید. اسکیماها محبوب‌ترین نوع داده‌های ساختار یافته هستند.

بیشتر بخوانید :
الگوریتم موش کور

در اینجا سئو کلاه سیاه چه کار می کند؟

با دادن داده‌های نادرست موتور جستجو و کاربران را فریب می دهد. مثلا شخصی که از تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده می‌کند می‌تواند از طریق یک وب سایت رتبه دهنده جعلی و ساختگی به وب سایت خود امتیاز پنج ستاره دهد و داده های ساختاری را جایگذاری کند تا در رتبه بندی موتور جستجو ایستادگی کند.

این نباید باعث شود که داده‌های صحیح و واقعی را نشانه گذاری نکنید. بلکه می‌توانید این را از طریق سئو کلاه سفید انجام دهید و شاهد افزایش میزان کلیک کاربران بر روی آدرس وب سایت خود باشید. اگر صادقانه اطلاعات مفیدی را برای کاربرانتان قرار داده باشید دیگر هیچ جای نگرانی نیست. گوگل خود تمام قوانین مربوط به اضافه کردن داده‌های ساختار یافته را تعریف کرده و ابزار سودمندی جهت آزمایش داده‌های ساختار یافته شما دارد.

  • قرار دادن پیوند در نظرات وبلاگ

این روش از سئو کلاه سیاه با قرار دادن پیوند وب سایت شما در قسمت نظرات وبلاگ تلاش بر افزایش بازدید و رتبه آن در نتایج موتور جستجو دارد.البته امروزه با به روزرسانی های موجود در الگوریتم های موتورهای جستجو مانند گوگل چندان اتفاق نمی افتد.تا از هر پیوندی در نظرهای وبلاگ قلم بگیرند.بنابراین اکثر وبلاگ ها خود بصورت پیش فرض پیوندی در نظرات وبلاگ ایجاد نمی کنند.

اگر وب سایت شما مربوط به یک نشریه یا انجمن است و امکان ثبت نظر در سایت وجود دارد،اطمینان حاصل کنید که قسمت نظرات بوسیله ربات ها و افراد دیگر از این طریق اسپم نشود.یعنی پیوند های خود را در قسمت نظرات وب سایت شما به اشتراک نگذارند.زیرا موتورهای جستجو مانند گوگل صفحات اسپم یا دارای هرزنامه را از نتایج جستجو یا کاملا حذف می کنند.

  • Link Farms مزرعه های لینک

مجموعه وب سایت هایی است که تنها برای افزایش پیوندها ساخته شده اند.وب سایت ها به وب سایت های دیگری که در گوگل نمایش داده می شوند ،پیوند دارند.موتورهای جستجو در میان فاکتورهای دیگر، بر اساس تعداد پیوند هایی که وب سایت های مختلف به یک وب سایت می دهند آن را در نتایج جستجو رتبه بندی می کنند.سئو کلاه سیاه از Link Farms ها و تعداد زیاد بک لینک ها سو استفاده می کند تا رتبه خود را افزایش دهد.این وب سایت ها اغلب دارای لینک های بسیار زیاد و مطالب بی کیفیت هستند.

پیوندها معمولا حاوی کلمات کلیدی هستند که سایت می خواهد با استفاده از آنها رتبه بالاتری در نتایج موتور جستجو کسب کند.اما باید دانست که گوگل به راحتی این وب سایت ها را تشخیص می دهد پس باید به جای این ها با تولید محتوای شگفت انگیز،تصاویر،داده ها،نمودارها، مصاحبه ها یا مطالب دیگری استفاده کنید تا به طور طبیعی به شما پیوند داده شود.

  • شبکه های خصوصی وبلاگ

گاهی تنها برای ایجاد پیوند های جدید تعدادی وب سایت جعلی ایجاد می شود که به مجموعه ای از این وب سایت ها که به آدرس مشخصی پیوند می دهند شبکه خصوصی وبلاگ ها می گویند که این وبلاگ ها در این مورد بسیار به Link Farm شبیه هستند زیرا هر دو هدفشان اغراق در پیوندهای یک وب سایت است.

بیشتر بخوانید :
اهمیت ریسپانسیو در سئو سایت

شبکه های وبلاگ خصوصی به سایتی که می خواهد رتبه بالاتری داشته باشد پیوند می دهد اما به یکدیگر پیوند نمی هند. سئو کلاه سیاه برای این کار دامنه وب سایت هایی که اعتبار آنها رو به پایان است را می خرد و سپس با انتشار آن دسته از مطالب تکراری آنها که موجب اعتبارشان شده قصد بالا بردن رتبه خود در موتورهای جستجو را دارند اما موتورهای جستجو در تشخیص PBNهایی که به وب سایت شما پیوند می دهند هوشمند عمل می کنند. درباره شبکه پی بی ان PBN بیشتر بخوانید.

سئو کلاه خاکستری (Grey Hat SEO)

سئو کلاه خاکستری یا اصطلاحا کمی سایه شامل تایید اصول سئو سفید اما رعایت نکردن تمام آنهاست.یعنی در حالی که موافق شیوه های ممنوع موتورهای جستجو هستند و سعی در رعایت آن دارنداما همچنان کمی غیر اخلاقی عمل می کنند و در آینده ممنوع خواهند شد. موضوعات سئو خاکستری نزدیکی زیادی به سئو سیاه دارند اما می خواهند به برخی اصول موجود در سئو سفید نیز پایبند باشند.ولی این به معنای آن نیست که چون هنوز در قوانین موتورهای جستجو ممنوع اعلام نشده اند در آینده مجازاتی برای آنها در نظر گرفته نخواهد شد.

روش های جلوگیری از سئو سیاه

با هدایت موتورهای جستجوگر به صفحه دیگر  از “cloaking” یا فریب Crawlerهای موتور جستجو خودداری کنید. همواره اجرای دستورالعمل های موتور جستجو و افزایش رضایت کاربران و ایجاد فضای کاربری مناسب برای آنها را در اولویت قرار دهید و از این طریق به وب سایت خود در افزایش رتبه آن در نتایج موتور جستجو کمک کنید. فقط محتوای با کیفیت و اورجینال بنویسید و مطالب را از جایی کپی و بارگیری نکنید که در این صورت کیفیت محتوا را فدای تعداد کلمات کلیدی کرده اید.راهنماهای محتوا در گوگل و مجموعه تولید محتوای تهران سایت در این زمینه قطعا برای شما مفید خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *