سه‌شنبه 17 خرداد 1401 زمان خواندن : محاسبه نشده تهران سایت

ساب دامین چیست؟
به این پست امتیاز دهید

ساب دامین ها بر سئو سایت چه تاثیری دارند؟ 

آیا ساب دامین تاثیری بر سئو سایت دارد؟ گروهی از سئوکاران بر این باورند که خزنده های گوگل ساب دامین را بخشی از سایت اصلی نمیبیند و آن را یک سایت مجزا درنظر میگیرد؛ علاوه براین، ساب دامین ها نمیتوانند ارزشی را که از بک لینک ها و لینک های داخلی بدست می‌آورند، را با دامنه‌ی اصلی به اشتراک بگذارند. درواقع اگر گول ساب دامین هارا به عنوان زیرشاخه ای از سایت اصلی نبیند، به احتمال زیاد هیچ ارزش و اعباری از رتبه‌ی سایت اصلی به آنها، تعلق نمیگیرد. سئو چیست؟ خدمات سئو سایت تهران سایت چیست؟ اگر برای سایتتان نیاز به خدمات سئو و بهینه سازی دارید کلیک کنید.

این اتفاق نمیتواند مشکل ساز باشد زیرا شما ساب دامین را برای هدفی متفاوت از سایت خود ایجاد میکنید. مثلا سایت اگر سایت اصلی در مورد مد و فشن باشد، ساب دامین سایت شما احتمالا در مورد فروش لباسهای خاصی از برند شما میباشد؛ بنابراین این مسئله که ساب دامین شما، هیچ اعتباری از سایت اصلی به ارث نبرد، مشکل خاصی نیست. برخی دیگر از متخصصان سئو، تصور میکنند که خزنده های گوگل؛ بسیار باهوش تر از آن آند که ساب دامین هارا به عنوان یک سایت جداگانه در نظر بگیرند و آنهارا جدا از دامنه‌ی اصلی نمیبینند. جان مولر که یکی از کارمندان شرکت گوگل است، معتقد است نظریه دوم به سیاست های گوگل نزدیک تر است و خزنده های گوگل، ساب دامین یک سایت را، به عنوان یک سایت جداگانه ارزیابی نمیکند.

Domain Name یا نام دامنه چیست؟

دامین سایت شما، همان نام سایت شماست. در حقیقت نام سایت شما قسمتی است که بعد از WWW مشاهده میکنید. لازم است بدانید نام دامنه و خرید هاست مراحل قبل از شروع طراحی سایت هستند. برای مثال آدرس زیر را در نظر بگیرید.  قسمت (TEHRANSITE) که بعد از WWW قرار دارد، دامنه است. دامین وبسایت از دو بخش تشکیل میشود که در ادامه، آنها را شرح داده ایم.

WWW.TEHRANSITE.COM

    1.  دامنه‌ی سطح دوم یا Second level domain : در این آدرس بالا تهران سایت دامنه‌ی سطح دوم نامیده میشود. دقت کنید که نام دامین باید به خدماتی که ارائه میدهید مرتبط باشد و از قبل انتخاب نشده باشد. در مثال بالا، تهران سایت دامنه‌ی سطح دوم است.
    2.  دامنه‌ی سطح بالا یا Top Level Domain :دامنه‌ی سطح بالا، به بخشی گفته میشود که بعد از نام دامنه یا دامنه‌ی سطح دوم قرار میگیرد. در مثال بالا COM. دامنه‌ی سطح بالاست.دامنه های سطح بالا، بسیار متنوع هستند اما هر یک برای وبسایت خاصی به کار میروند که برخی از آنها، در فهرست زیر آورده شده‌اند:
بیشتر بخوانید :
راهنمای جامع تگ indexifembedded
      1. ‌Com: مناسب سازمانهای‌ تجاری است.
      2. Edu: اغلب سازمانهای‌ آموزشی، از این نوع TLD استفاده میکنند.
      3. Gov: مناسب سایت‌های سازمانهای‌ دولتی است.
      4. Net: مخصوص سازمانهایی است که زیر ساخت شبکه ایجاد می کنند
      5. Org:اغلب برای سازمانهای‌ غیر تجاری، به کار میرود.
      6. ir: این دسته از TLD ها، متعلق به کشور ایران اند.
      7. us.: برای سایت‌های متعلق به آمریکا، استفاده میشوند.

ساب دامین

ساب دامین (Sub Domain) چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، ساب دامین بخشی از دامنه‌ی اصلی است که قبل از SLD قرار میگیرد اما معنای لغوی آن، زیردامنه است.معروف ترین و محبوب ترین ساب دامین، www است که مخفف کلمه‌ی World Wide Web است. این ساب دامین اغلب برای سایت اصلی به کار میرود؛ اما از برخی ساب دامین‌ها مانند Shop ، blog و … ، برای برای سازماندهی بهتر و اضافه کردن زیرشاخه به سایت اصلی استفاده میکنیم.

برای مثال تصور کنید که شما صاحب یک فروشگاه زنجیره ای هستید. ساب دامین www تنها برای شعبه‌ی اصلی فروشگاه و ساب دامین‌هایی مثل shop و blog برای دیگر شعبه‌ها به کار میروند. بدیهی است که شعبه‌های دیگر این فروشگاه، در عین مستقل بودن، زیر مجموعه‌های شعبه‌ی اصلی هستند.

ساب دامین چیست؟

ساب دامین چه کاربردی دارد؟

به کمک ساب دامین‌ها، میتوانید کارایی سایت خود را بهبود ببخشید و به کاربران کمک کنید تا آسان‌تر به بخش‌های مختلف سایت دسترسی پیدا کنند.اگر سایت شما بخش‌های متنوعی دارد، بهترین کار کمک گرفتن از ساب دامین‌هاست. البته در اینکار زیاده‌روی نکنید زیرا داشتن لینک‌های زیاد سایت، موجب سردرگمی کاربران میشود؛ علاوه‌براین، نگهداری و به روز نگهداشتن این سایت‌ها، کار آسانی نیست و نیازمند صرف وقت و هزینه‌های زیادی است. برای مثال اگر بخواهید آدرس فروشگاه خود را به کاربری دهید که در شهر دیگری زندگی میکند، آدرس شعبه‌ی مرکزی را نمیدهید، بلکه آدرس نزدیک ترین شعبه‌ی فروشگاه را به او میدهید تا به راحتی بتواند به خدمات فروشگاه دسترسی داشته باشد.

ساب دامنه برای چه مواردی استفاده می شود؟

ساب دامنه‌ها به شما کمک میکنند تا آسانتر سایت خود را سازماندهی کنید و کارایی آن را بهبود ببخشید.برای مثال اگر کاربری به اطلاعات جامعی در مورد سایت شما نیاز داشته باشد،، به آدرس  www.yourwebsite.come  و اگر بخواهد به فروشگاه آنلاین شما دسترسی داشته باشد، به این آدرس shop.yourwebsite.com مراجعه میکند.

چگونه یک ساب دامین بسازیم؟

    1. به قسمت مدیریت هاست سایت خود بروید و اطلاعات حساب کاربری خود را درآن وارد کنید.
    2. در مرحله‌ی بعد، روی بخش Domains section کلیک کنید و گزینه‌ی subdomain را انتخاب کنید.
    3. در قسمت creat subdomain نام ساب دامین مورد نظر خود را وارد کنید و سپس دامنه‌ی اصلی را انتخاب کنید. در صورتی که از cms های آماده برای ساخت ساب دامین استفاده میکنید، دقت کنید که پس از انجام این مرحله، یک فولدر در public_html ، یجاد خواهد شد و دیگر نیازی نیست که شخصا اینکار را انجام دهید.
    4. در مرحله‌ی آخر، روی گزینه‌ی Create کلیک کنید تا ساب دامین ساخته شود.
بیشتر بخوانید :
آشنایی با الگوریتم مرغ مگس‌ خوار

ساب دامین

چرا باید برای سایت خود ساب دامین داشته باشم؟

در بخش قبلی، در مورد اثر ساب دامین ها بر سئو‌ی سایت، صحبت کردیم اما در این بخش به 4 مورد از مزیت های داشتن ساب دامین برای سایت اصلی اشاره کرده ایم.این مزیت ها عبارتند از:

  1. هدف قراردان بازارهای بین‌المللی: همانطور که در ابتدای مقاله نوشتیم، از ساب دامین ها برای ایجاد محتوای خاص یا بخشی خاص از سایت استفاده میکنیم اما اگر این بخش از سایت را به افراد یا مردم کشور خاصی اختصاص دهیم و آنهارا به عنوان مشتریان هدف قرار دهیم، میتوانیم تجارت و کسب و کار خود را گسترش دهیم. اگر زیرشاخه‌ی شما به بازار های بین المللی تعلق داشته باشد و افرادی از دیگر کشورها بتوانند به آن دسترسی داشته باشند، میتوانید در مجامع بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشید و خدمات خود را در دگر کشور ها هم، ارائه دهید.
  2.  UX بهتر: یکی از اصلی ترین مشکلات سایت ها، پیچیدگی بیش از حد آنهاست؛ این مشکل موجب میشود تا کاربران نتوانند محتوا و مطالب مورد نظر خود را در سایت پیدا کنند. به کمک ساب دامین ها میتوانید سایت خود را گسترش دهید تا پیچیدگی کمتری داشته باشد. علاوه براین به کمک زیردامنه ها میتوانید سایت را سازماندهی کنید تا هنگامی که یک کاربر به صفحه‌ی شما مراجعه میکند، تجربه‌ی کاربری بهتری داشته باشد، بتواند به آسانی محتوای مورد نظر خود را در سایت بیابد و مدت زمان طولانی تری در سایت شما بماند.
  3. اضافه کردن کلمات کلیدی به دامنه‌ی سایت: هنگامی که کلمات کلیدی با حوزه‌ی کاری شما ارتباطی ندارد، اضافه کردن آنها به URL کار سختی است. برای مثال نام سایت ما تهران سایت است اما در آن علاوه بر خدمات طراحی سایت، خدمات سئو را نیز ارائه میدهیم اما از آدرس URL سایت چنین برداشتی نمیشود. اگر ما یک ساب دامین با نام SEO.TEHRANSITE.COM خریداری کنیم و آدرس آن را در سایت اصلی بگذاریم ، کاربران را از داشتن این خدمات آگاه کرده ایم.
  4.  رشد کسب و کار: عموما ساب دامین ها برای گسترش و رشد کسب و کار ها، ایجاد میشوند. برای مثال یک فروشگاه آنلاین پوشاک را درنظر بگیرید. این فروشگاه آنلاین تمایل دارد در زمینه‌ی فروش لباس های مجلسی یک فروشگاه آنلاین دیگر داشته باشد و یا میخواهد در زمینه‌ی فروش کفش هم فعالیت کند بدون آنکه مشتریان فروشگاه و جایگاهش در بازار پوشاک را از دست بدهد. علاوه براین برای سئو کردن کلمات، در اینگونه مواقع به میتوان از یک ساب دامین استفاده کرد..
بیشتر بخوانید :
الگوریتم‌ های گوگل

ساب دامین

آیا داشتن ساب دامین همیشه موجب بهبود سئو‌ی سایت میشود؟

البته که زیردامنه ها، بر روی شرکت ها و کسب و کار ها اثر مثبتی دارند اما لزوما داشتن یک ساب دامین به تنهایی، موجب بهبود سئوی سایت شما نمیشود. برای مثال سایتی را درنظر بگیرید که محتوای جذابی ندارد، طراحی UI/UX آن، ضعیف است؛ قطعا کاربران تمایلی ندارند تا به این سایت مراجعه کنند و با آن تعامل داشته باشند. بنابراین داشتن زیردامنه برای چنین سایتی، تنها اتلاف هزینه و وقت را درپی دارد.داشتن دامنه، برای چنین سایتی نه تنها رتبه‌ی سئو‌ی سایت شمارا بالا نمیبرد بلکه آن را پایین می‌آورد زیرا نیمی از کاربران سایت اصلی شما نیز به سمت زیردامنه هدایت شده اند.  به عبارت دیگر اگر وب سایت شما عملکرد خوبی ندارد، بهینه سازی نشده است و نواقص اصلی آن هنوز برطرف نشده است، داشتن زیردامنه نیز به سئو‌ی آن کمکی نخواهد کرد.

سخن آخر

در این مقاله در مورد ساب دامین و تاثیر آن بر سئوی سایت صحبت کردیم. ساب دامین ها میتوانند از جهاتی بر سئو‌ی سایت اثر مثبتی بگذارند اما در ابتدا و پیش از پرداختن به ساب دامین ها، از کیفیت عملکرد سایت خود مطمئن شوید. علاوه بر این  کارشناسان سئو تاکنون به پاسخ این پرسش نرسیده اند که آیا زیردامنه های سایت، جدا از سایت اصلی پیمایش یا index  میشوند یا خیر؛ بنابراین توصیه میشود که با درنظر گرفتن تمامی مزایا و معایب ساب دامین ها، اقدام به ایجاد آنها کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *